Et 250 kilometer løp i 4 Deserts serien på tvers av Gobi-ørkenen i Kina.
Gobi-ørkenen er den mest forblåste ørken i verden. Løpet gikk i  terrenget nordvest i Xinjiang-provinsen. Området er kjent for den fargerike kulturen i sine etniske minoriteter og for Djengis Khan.

Vi ble passet på av militært personell (155 soldater) som hadde som oppgave å påse at vi som deltagere fulgte ruten og regelverket samt beskytte oss mot … ja, hva no det skulle være midt ute i ørken og oppe i disse grensestrøk.

Artikkel:

• Rank: 67/A:141/W:152
  • Bib: 117
  • Overall: 42:13:34

Her er en kopi av min blogg som ble skrevet etter hver dagsetappe:

DAGEN FØR DAGEN…

01-Jun-2013 05:30:21 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
Da har vi kommet til dagen vi gjennomgår siste sjekk av utstyr og blir kjørt ut til første camp. I går var det mellom 30 og 35 grader her i byen, så jeg er litt nervøs på hvordan jeg takler varmen over lang tid i ørken hvor det også litt varmere. Etter to dager med bruk av salttabletter og elektrolytter sovnet jeg i tre tiden etter flere resultatløse toalettbesøk hvor jeg har følt at jeg måtte tisse. Vi ble igjen vekket tidlig ettersom vi skulle møte til briefing klokken ni. Ryggsekken min veier nå 8,5 kilo, men i tillegg skal jeg minimum bære 2 liter vann så det blir litt tungt å løpe med de første dagene. Jeg blir også litt nervøs når jeg ser på noen av deltagerne som allerede småhopper frem og tilbake som jakthunder som venter på å slippe løs. Den første dagen skal vi opp 1.218 meter fordelt på 42 km. Der skal vi overnatte og kan forvente tempratur ned til 0 på natten og 15 på dagtid noe som en fin temperatur for meg.

FOERSTE DAG

02-Jun-2013 05:30:05 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
Etter en natt med snorkende koreanere og lite soevn hadde vi foerste loepedag i dag.
Jeg hadde planlagt aa ta det med ro hele dagen for aa avklimatisere meg og gaa fort. Vel da startsignalet gikk endret jeg taktikk 🙂
Loep til foerste kontrollpost (CP1) som var etter 13 km for aa unngaa aa gaa i solen for lenge. Det er tross alt 30-35 grader som jeg IKKE er forberedt paa aa loepe i. Dette gikk fint, men naar jeg kom til CP2 maatte jeg stoppe for aa konstatere at jeg hadde valgt feil sko og hadde allerede faatt blemmer. Blemmer er selve mareritet paa et loep som dette’ saa det er viktig aa behandle raskt, men slet med dette resten av dagen. Har faatt satt paa plaster her i leiren saa vir faar se hvordan dette er i morgen.
Det har vaert en toeff start i toeft terreng og med en sekk paa 10-12 kilo blir det ekstra slitsomt. Men godt aa komme inn til maalplassering og vite at naa er 1 av 6 maraton ferdig. Erfaringen i dag er at valg av sko boer ogsaa vaere gode aa gaa i. Tips fra Jacob og Gunnar har vaert avgjoerende paa en del punkter i dag. Savner familien men naa skal jeg spise 🙂
STAGE 2 – BLEMMER !
03-Jun-2013 09:50:32 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
Da er jeg ferdig med dagens loep paa slettene i oerken. Det er mange dager igjen, saa jeg hadde paa forhaand bestemt meg for aa ta det rolig. Vi har hatt en tempratur paa 33 grader sol, for deretter faa tordenvaer og ned i 15 grader og kraftig vind. I gaa var det fjellet og daler vi loep i, men i dag var det lange sletter som var svaert ensformig. Det er mange av lokalbefolkningen som staar langs med ruten for baade aa heie og se hvite mennesker i rar bekledning.
Den store utfordringen min er blemmer paa bena. Jeg fikk i loepet av dagen noen nye blemmer som sprakk og fylte skoene med veske og det gjorde vondt til jeg fikk tapet de ordentlig paa sykestua. Saa naa har jeg tapet alle taer paa hoeyrefoten og et par paa venstre. Haapet er at tapen holder seg til vi er ferdig med alle loepene.
Den snorkende koreaneren sov heldigvis et stykke utenfor teltet vaart i natt, saa det ble litt god soevn i natt. Vi er ganske naer grensen, saa aarangoeren har leid millitaeret som holder vakt langs loeypen og leirene. Leiren for i natt ligger under fjellet og vkkert ved en elv med isvann.
I morgen skal vi opp fjellet, saa det blir en litt toeffere rute. Det som ogsaa er viktig for oss er riktig mengde elektrolytter, salt og vann noe som ikke alltid er like enkelt aa balansere. Begynner aa lukte godt av oss i teltene men, men… naa er tiden min brukt opp
Takk for alle blogginnlegg (som vi leser offline i et excelark)

DAG 3

04-Jun-2013 03:04:53 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
Da sitter jeg langt ute og har hatt en flott dag i terreng som kan sammenlignes med hoeyfjellet i Norge forutenom at det er varmere her og slanger. I gaar kveld regnet det og jeg begynte aa fryse og skjelve noe som ikke ga seg foer etter frokost og en kopp med varm kaffe. Paa hele ruten i dag har det vaert mye militaert personell som har overvaaket oss, samt at det var fotoforbud paa noen av de flotteste plassene. Jeg tar det i motsetning til en dl andre ganske rolig da det er tre maratonlengder igjen, samt det toeffe terrenget som skal vaere paa siste dag med 75 km opp og ned to hoeye fjell. Sliter fortsatt med blemmer paa begge bena, men musklaturen er fortsatt bra med unntak av stive skuldrer. Begynner aa bli lei toerrfor og gel saa jeg gleder meg til aa komme hjem til hjemmlaget mat. I dag koste jeg meg med potetegull ute paa loepet og det er lite som skal til for aa glede meg, som eksempelvis saa har jeg pakket en kopp pulverkaffe til etter hvert loep.
Barna mine (Live og Lone) har laget smaa notater som er dedikert til hver enkelt dag og som jeg tar frem hver morgen sammen med dagsrasjonene og som er tilsvarende julaften for meg 🙂
Takk til backingen jeg faar 🙂

STAGE 4

05-Jun-2013 02:59:49 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
I natt var det daarlig vaer og en forbaska kamel som sto aa rauta ved campen. Maatte opp paa do I natt klokken to, saa da benyttet jeg muligheten til aa kaste stein for aa jage kamlene og det virket J.
Dagen I dag var over noen sletter og noen lange nedoverbakker. Det er grusomt for knaerne aa loepe i skraatt terreng over flere mil og jeg skulle oenske at jeg hadde en litt kortere hoyrefot. Terrenget er helt grusomt aa loepe paa til tider, da det er smaa “tuer” som stikker opp fra bakken og gjoer det vanskelig aa plassere bena. I dag loep vi over en del smaa elver/bekker og det siste jeg oensker era a bli vaat paa bena som er likestilt med flere blemmer.
I dag slappet jeg litt mer av og ga blaffen i alt som har med smerter knyttet til blemmer og loep jevnt og rolig gjennom hele trasseen. Sekken begynner aa bli lettere, men er fortsatt ovenfor minimumsvekten.
Ved et uhell naar jeg tok frem flere elketrolytter ute i loepet fant jeg en pose med nescafe (en kopp). Droppet kaffen i vannet sammen med elktrolytter, smaken var nydelig og fikk meg til aa smile hver gang jeg tok en sup (ikke mye som skal til for aa glede noen som mangler all luksus). Har laget meg selv en rutine paa aa drikke hvert tiende minutt. Har til en hver tid tre flasker med vann som er et minimumskrav for aa fortsette ut fra hver kontrollpost. En reserve og to foran paa skulderstroppene hvorav en er med rent vann og en med elektrolytter. Annenhver time spiser jeg Gel samtidig som jeg loeper eller gaar fort og i tillegg drikker jeg pulverblandinger fortloepende. Hver gang jeg kommer inn fra hver etappe spiser jeg nudler som smaker fantastisk.
I morgen er det den lange etappen som er opp og ned to fjelltopper fordelt pa 75 km. Dette blir en toeff dag og mange er nervoese inkludert meg, men paa en posetiv maate. Det som mange maa gjoere er aa dele denne i to dager om vi ikke naar tidsfristene. Men jeg slapper litt mer av naa saa jeg er ved godt mot. Vi er som regel i soveposene foer klokken elve paa kvelden for vi blir uansett vekket av de koreanske loeperene i teltet klokken seks. At jeg kan noen strofer paa koreansk foerte fort til at koreanerene i teltet ble ekstra gode venner.
Vel naa er det paa tide med toerrfor igjen og takk for innleggene som jeg setter stor pris paa her.

STAGE 5 (LONG STAGE)

08-Jun-2013 07:37:51 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
Jeg sov litt bedre denne natten, men det var tross alt denne lange 75 km lange etappen jeg er trent til og var derfor litt ekstra giret. Vaaknet klokken 4 og spiste frokost sammen med koreanerene i teltet. En av koreanerene “tynn liten gutt” har tilnavnet “The Dark Horse” og er blant top 5. Koreanerene er fantastiske og passer paa hverandre paa en flott maate. Det er absolutt fordel aa vaere flere paa tur sammen. For et par dager siden hjalp de meg med aa LIME fast tape paa skuldrene som ekstra beskytelse for blemmene jeg har etter sekkestroppene. Limen er spraylim som IKKE loesner og som jeg gruer meg til aa fjerne. Noen av koreanerne har litt ekstra hyggelig paa tunge kvelder med en blanding av sake og oel. Det er noe jeg absolutt skal laere av 🙂
Det regnet mye natten foer gaardagens etappe saa jeg startet med aa holde meg fremme i feltet, oppoverbakker i terreng er noe jeg liker. Jo brattere jo bedre. Jeg var da fullstendig klar over at veiene opp fjellsiden ville vaere litt gjoermete og jo lenger bak jo mer gjoerme. Jeg holdt meg ogsaa til planen om aa spise Gel og energibarer hver time, drikke endret jeg til hvert 15 minutt da det var litt lavere tempratur. Etter aa ha kommet halveis til CP4 saa jeg at det ville blaase opp, samt at regn kom. Jeg stoppet fylte lommene med mer mat, tok paa vind/regnjakke, lue og hansker foer jeg fortsatte. Regn, snoee og hagl kom og da er det bare aa loepe for aa holde muskelaturen varm. Jeg fikk hoere i ettertid at flere bak stoppet opp for aa kle seg om litt for sent og klarte ikke aa bevege seg etter dette. De ble hentet ned i etterkant. Naar jeg kom til CP4 spurte de om jeg var kald hvor derav en av legene svarte spontant “He is the norwegian guy, just let him go”. Da var det storm paa toppen av fjellet som er ca 2.800 moh. Jeg loep videre i et komfortabelt tempo for aa holde varmen samt fortsette aa spiste inn i mellom snoebygene. Selv som normann var det kaldt, jeg hadde tross alt bare en vaat 2/3 kompresjonsshorts og gjennomvaat topp med en tynn vindjakke. Naar jeg kom ned mot dalen passerte en person meg ned fra fjellsiden og jeg trodde foerst han jukset men det viste seg at jeg hadde loept feil og tapt over 15 minutt. Jeg ble forbannet paa meg selv, men det ga meg bare mer aa gaa paa naar det gjalt energi. Vi loep inn mot CP5 sammen hvor vi fikk beskjed om at racet ville bli stoppet til stormen har gitt seg da det paagikk flere redningsaksjoner oppe paa det foerste fjellet. Etter passering av CP5 var jeg paa en 28 plass i dagens loep og i ferd med aa oeke tempoet. Jeg ble forbannet og sa en del ting paa norsk som ikke egner seg paa trykk. Da var jeg SAA giret paa aa forsere neste fjell. Vi smaalop videre ned til veien hvor tiden ble stoppet og avstanden var paa totalt ca. 50K.
Vaat og skuffet ble vi lastet paa en buss og kjoert til noen monolske telt hvor vi har sovet i natt. Vaaknet til nysnoe paa fjellene rundt oss og ut paa dagen har vi klart aa faa tempraturen opp til 6 grader i teltet. Det er KALDT for oss som har pakket for langtur i oerken. I dag har vi faatt beskjed om aa avvente da det er flere stormer i fjellet. Dette gir oss mulighet til aa toerke vaate klaer og sekker. Vet ikke helt hvordan loepet (sjarmoeretappen) i morgen skal vaere, normalt skal det bare vaere 14 km og korte loep er ikke av mine favoritter, saa vi faar se. Foelelsen i taer og blemmer er borte, saa det er bare aa fortsette aa loepe 🙂
Vi har det hyggelig og lukter vondt . En dusj hadde vaert godt, det er bare en dag igjen saa faar jeg spise ordentlig mat og sove i en god seng. Men naa vil den enoeyede kobraen i soveposen hjem.

STAGE 6: SISTE LOEPEDAG

08-Jun-2013 08:06:39 AM [(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna]
I natt var det igjen under frysepunktet inne i teltet vaart. Trolig varmere i Norge enn her i Gobi om natten. Jeg vaaknet klokken 4 litt forkjoelet og var ute hvor jeg skrev i frostsoen som hadde lagt seg paa treplattingen utenfor teltet. Siden dagen i dag er siste race ville de fleste bare gi gass og se hvor langt det holdt og jeg var ikke noe unntak. Spiste siste toerforet foer jeg vasket meg med de siste vaatservieettene og pusset mine tenner. Deretter pakket jeg om hele sekken og gjorde meg klar. Det var i dag en veldig kort distanse paa 14 km, saa jeg pakket ned alle drikkeflaskene utenom en.
Dagens loeype gikk i svak oppoverbakke i ca 9 km, for der etter gaa litt opp og ned langs fjellet. Der etter var det en kort distanse ned til en vakker sjoe hvor maallinjen var. Jeg endte paa 20 plass i dagens etappe og er godt fornoeyd med det.
Ved maalgang var det mange fra lokalbefolkningen som hadde moett opp for aa heie paa oss og det var kulturinnslag av dans og musikk som var veldig flott. De serverte ogsaa mat og drikke der. Jeg drakk min foerste oel (alkohol) siden desember. Naa skal vi tilbake paa hotellet og DUSJE!